Provsättningsrobot

Tjoha alla underbara bakterievänner!! Tänkte uppdatera er litegranna om vad som händer på mikrobiologen på SÄS - spännande jag vet!!! :) Jo vi på mikrobiologen har länge länge länge lääääääääääääänge väntat på att våran provsättningsrobot från Kiestra ska komma. Först var det sagt att den skulle komma i början av oktober och ja, som ni alla vet så är det ju januari nu... Och roboten har fortfarande inte kommit... Men NUUUUUUUUUUUU äntligen är det dags, på måndag ska den komma!! :) Denna robot kommer att innebära att vi kommer att slippa sätta proverna för hand vilket ger slitningsskador i handlederna så det är ju bra. Dock kommer det ju ta ett tag innan detta kommer att ske på alla proverna, roboten ska ju köras in först! Roboten har även inneburit att vi har fått gått över till vätskebaserad provtagning där pinnen ligger i ett transportmedium när det anländer till laboratoriet. Cupanröret blir således ett minne blott! Vi har ju även visat när vi testat själva att de vätskebaserade proverna minst är lika bra som de prover som är tagna med cupanrör. 
 
Ja just det, flytten innebar ju även panikflytt av faecesavdelningen till urinavdelningen så nu är det en och samma avdelningen. Vi brukar kalla oss för FoU-avdelningen haha  ;) (FoU är ju en förkortning för forskning och utveckling, ett mycket passande namn således ;)) Iallafall så är det megatrångt där inne och man kan knappt vända sig därinne hahaha.
 
Annars flyter allt på som vanligt på jobbet, jag har precis haft en student som haft ett projekt på MALDI-TOFen (eller tofsen som jag brukar kalla den), idag hitta jag 5 st MRSA och bakterierna och viruserna lever gott. Speciellt RS-viruset (respiratoriskt syncytialvirus) där vi detta år har haft fler positiva än negativa!
 
Förresten, jag måste ju tala om för er läsare att jag har fått det första provsvaret angående Brucellaantikropparna!! (För jag vet att ni alla har väntat på det med spänning ;) Eller inte...) Provsvaret var negativt!! :)
 
Ja, nu fick ni en inblick i en biomedicinsk analytikers vardag :) Ha det bra!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0