Den sista vännen - Doxyferm!

God Nytt År alla bakterievänner som finns där ute. Nu var det ett tag sen sist jag skrev men det är ju alltid så jäktigt vid juletider ni vet... Men som ni kanske kommer ihåg så lovade jag ju att jag skulle berätta om det andra antibiotikat jag behandlades med efter min Brucella-incident och det var ju doxyferm (det andra preparatet var ju Rimactan). Doxyferm är ett antibiotikum vars verksamma substans kallas för tetracyklin. Det brukas användas vid pneumonier orsakade av Mykoplasma pneumoniae eller Chlamydia pneumoniae (som även är känd under namnet TWAR). Dock har den även andra användningsområden då den exempelvis brukas användas vid urogenitala infektioner orsakade av Chlamydia trachomatis samt vid borreliainfektioner. Något som man ska tänka på vid användadet av doxyferm är att barn under åtta år ska förhindra detta där det går då det lagras in i skelett som växer (vilket det ju gör hos barn) samt leder till att deras tänder drabbas av emaljhypoplasi (vilket leder till att tänderna blir hårda men mycket sköra). Förutom emaljhypoplasi blir även tänderna missfärgade. Det är på grund utav detta som kvinnor som befinner sig i den sista delen av graviditeten EJ ska behandlas med doxyferm. Andra biverkningar som denna bakteriedödare ger upphov till kan vara av gastrointestinal natur men denna påverkan kan minimeras om preparatet tas i samband med föda. Solljus ska man även undvika då det ger upphov till fotodynamiska reaktioner. Denna risk kan teoretiskt kvarstå minst 5 dygn efter avslutad behandling, p g a relativt lång halveringstid och hög fettlöslighet.
 
Nej nu får jag ge mig att prata om allt det negativa med detta fantastiska bredspektrumpreparat. Det positiva är ju att den dödar en massa onda bakterier :) Exempel på onda bakterier som den dödar är bland annat: Betahemolytiska streptokocker grupp A, C och G, Pneumokocker, S. aureus, M. catarrhalis, H. influenzae, P. multocida, F. tularensis samt Brucella (den sistnämnda var ju den gosingen som jag jobbade med!!) Har du dock en infektion som orsakas av streptokocker grupp B, enterokocker, gonokocker, meningokocker eller gramnegativa tarmbakterier så ska du verkligen inte välja detta preparat då dessa fantastiska bakterier är resistenta mot dem!
 
En annan sak att tänka på är att kalcium hämmar absorptionen av tetracycliner och därför ska doxyferm inte tas i samband med mjölk! Tas preparatet på rätt sätt så absorberas doxycyklin snabbt och nära nog fullständigt (93%).  På grund av deras goda biotillgänglighet (bra upptag och spridning i kroppen) behöver preparatet sällan ges intravenöst
 
Doxyferm verkar genom inhibering av den ribosomala proteinsyntesen (och som ni alla vet - utan proteinsyntes så dör man!!). Dess effekt är både på extra- och intracellulära patogener.
 
Som för alla antibiotikum så föreligger en viss resistens. Resistensen är ofta plasmidmedierad (överförbar mellan bakterier) och tar sig uttryck i antingen en aktiv utpumpning (efflux) av medlet eller ett skydd i ribosomen av angreppspunkterna.
 
Ja det var allt som jag hade tänkt säga idag! :)

Kommentarer
Postat av: Ulrika nyblom

Intressant blogg klargörande. Fick tickacillin fem dagar, blev bra i örat, men inte i halsen och inte hostan, gick tillbaka efter några dagar fick åter tickacillin, som inte verkar bita nämnvärt. (Jag vet det är kåvepenin) tror för korta kurer, kan leda till ressistens. Kan ej korrekturläsa mitt mail, så du får stå ut m evrntuella felstavningar. Mvh ullis.

2015-06-08 @ 12:32:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0