En stenbildande bakterie

Hejsan alla bakteriefreaks! Hoppas ni har haft en bakterierik dag! :) Idag hade jag tänkt berätta om en väldigt illaluktande bakterie men som har ett väldigt coolt utseende på plattorna. Lite av min favorit pga det! Och nej, det är ingen anaerob bakterie jag pratar om. De anaeroba bakterierna luktar skunk. De luktar verkligen superäckligt! Speciellt på måndagar då klockorna gått extra länge! Nej den bakterien jag syftar på är fakultativt anaeroba, gramnegativa stavar, rörliga och ureaspositiva. Men den mest karaktäristiska kännetecknet för denna bakterie är dess svärmning! Och ibland är bara svärmningen för vacker! :) Nu bara måste ni ha kommit på vilken bakterie som jag syftar på! Och ja, klart det är en Proteus som jag pratar om. Den vanligaste proten som orsakar infektioner hos människan är P. mirabilis. Denna bakterie är särskilt associerad till urinvägsinfektioner hos personer som använder katetrar under en lång tid. Detta har påvistas i en studie där hela 44% av alla patienter med en kateter hade en P. mirabilis som växte i urinen. 
 
Och ja, som jag sa så var denna lilla filur ureaspositiv och detta innebär att bakterien frisläpper enzymet urease i stora mängder då den kommer i kontakt med urea. Urease bryter ned urea till koldioxid och ammoniak. Och som ni vet så höjer ju ammoniaket pH:t hos urinen som finns i urinblåsan och njurarna och det förhöjda pH:t leder till att jonerna, som normalt är lösliga i det sura urinet, percipiterar. Denna percipation sker ofta runt själva bakteriecellen vilket bildar njurstenar som består av magnesiumammoniumfosfat eller kalciumfosfat. Njurstenar som bildas på detta sätt kan innehålla hundratals med P. mirabilis-celler!!
 
                                     I det röret som har blivit lila finns ett ureasspjälkande bakterie!
 
Proteus är naturligt resistent mot många antibiotika och P. vulgaris är mer resistent än P. mirabilisP. mirabilis kan även erhålla ESBL vilket självklart gör det restistent mot flertalet antibiotika som den normalt ska vara känslig för!
 
Denna lilla godbit hör normalt hemma i människors tarmar men de hittas även ute i naturen såsom jord, förorenat vatten och de finns även hos djur!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0