Med näsan i fokus!

Hejsan alla bakteriefreaks därute! Hoppas att ni alla har det bra i höstrusket! Ja idag som de flesta vardagar så har jag ju jobbat med mina älskade bakterier och idag så hängde jag bland bakt-proverna, det vill säga sårproverna. Där växer det ju mestadels Staphylococcus men även andra grampositiva och gramnegativa godingar kan hittas. Men det var ju inte riktigt som en vanlig dag idag. I några veckor framöver besöks laboratoriet av BMA-studenter och det är ju alltid trevligt. Så tänkte berätta en liten episod från en händelse idag när jag skulle berätta om olika bakteriers kolonimorfologi och doft (ja, vi BMA som jobbar på mikrobiologen LUKTAR på bakterier. Näsan är ju ett jätteviktigt redskap i vårat jobb!! Med näsan kan vi diagnotisera alfastreptokocker av millerigruppen, olika staffar med mera - vi är grymma helt enkelt! :)) Jag förklarade att Stafylokocker är vita till färgen vilket studenten inte riktigt kunde hålla med om. Hon tyckte snarare att de var gråa. Sen när jag tyckte att jag hittade Staphylococcus lugdenensis i ett patientprov med hjälp av doften då jag tycker att de luktar klor och simbassäng så kunde hon inte heller hålla med om  det. Jaja på ingen bakterie tycker vi lika tänkte jag men en Pseudomonas aeruginosa måste hon ju ändå tycka att de kommer att lukta smultron. Men ack så fel jag har. Hon tycker att det luktar.... Bränt. Haha första gången jag hör det om en Pseudomonas iallafall. Och en annan kollega till mig tycker den snarare doftar som en sommaräng. Det är verkligen kul att vi alla har olika associationer! :) Men jag tyckte verkligen det var kul när jag hörde att en tyckte att Proteus lukta choklad. Den bakterie som stinker så mycket liksom! ;) Eller när en sa att E. colin dofta syrén...
 
Vad tycker ni att olika bakterier luktar som?

Kommentarer
Postat av: Klebsiella

Vid öppnandet av en anaerobklocka kommer många blandade dofter fram. Clostridium difficile ger såna härliga bilder av stall och hästar.

Svar: Mmmm ja dessa anaerober och dess dofter, men gott luktar de ju inte ;) Och de klockorna som gått längst luktar ju verkligen inte mumma... På vilket labb jobbar du Klebsiella? :)
Stephanie

2012-10-24 @ 20:36:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0