Dagens bakterie

Ja då var det dags igen för dagens bakterie. Dagens bakterie får bli en bakterie som enbart lyckades växa fram på chokladplattan. Provet som bakterien hittades i var från ett öra och dess kolonier var cirka 1-2 mm efter 48 h och dess färg vad grå. En Haemophilus tänkte jag och gjorde de plattor som behövdes för att verifiera och typbestämma just Haemophilus, dvs använda tre stycken plattor där den ena innehåller faktor V, den andra faktor X och den tredje innehåller båda faktorerna. Så idag när jag skulle läsa av dessa plattor så såg jag att de växte på V- och XV-plattan. Alltså så skulle det inte vara någon vanlig H. influenzae utan en H. parainfluenzae om man enbart kollar till hur bakterien växer på typningsplattorna. Dock så ska ju denna typ av Haemophilus växa på blodplattan också och ge upphov till hemolys där och detta stämde inte riktigt med det isolat som jag hade hittat. Tänkte en stund svara ut bakterien som Haemophilus sp men eftersom jag inte riktigt visste hur "viktigt" det var för läkaren att få den typad så tänkte jag att det kanske är lika bra att fortsätta typa den. Och vad passar då inte bättre än att använda sin älskade MALDI-TOF???!! :) Satte provet och några minuter senare (jaaaa visst är den snabb!! :)) så gav den mig svaret Eikenella corrodens. Hmmm, en bakterie som jag inte känner till så bra så det var bara att sätta sig och läsa lite på bakterien. Eikenella corrodens är en kräsen gramnegativ bakterie som är fakultativt anaerob (hittills stämmer det ju rätt så bra, eller vad säger ni?) Dock förbättras tillväxten avsevärt då den odlas i 3-10% koldioxidmiljö! (Så bra att vi gjorde just det ;)). Ett annat kännetecken för bakterien är att den kräver att agarn innehåller hemin om den odlas aerobt men om den odlas ananerobt så behöver agarn inte denna tillsatts! Kolonierna ska vara små och ha en grå nyans och den ger även upphov till en grön zon runt själva kolonin. De är oxidaspositiv men negativ i katalas, indol och ureas. Vart hittar man då denna sötnos normalt? Jo i människors munnar och de övre luftvägarna! Det är tydligen ett ovanligt fynd vid infektioner (dock vanligare hos immunsuppressiva) och hittas dem görs det normalt vid blandinfektioner och då framförallt med streptokocker (som i detta fall!). Denna bakterie ses ofta hos patienter med cancer i huvud- och nackregionen men även hos personer som har blivit bitna av någon annan människa! Ses även hos personer som missbrukar då de tydligen brukar slicka på sina nålar (varför de nu vill göra det, inget som jag rekommenderar...) Brukar inte ge upphov till allvarliga infektioner men om de lyckas så brukar de tydligen lukta illa om infektionen (de härmar de coola anaeroberna!) Om man nu skulle få problem med en sån här corre så kan man behandla dem med penicilliner (ej smalspektra pc), cefalosporiner och tetracykliner, dock är den resistent för makroliderna. Men har även kunnat påvisa in vitro att den är känslig för fluorokinoloner som exempelvis ciprofloxacin men det finns inga tillräckliga bevis på att detta skulle stämma in vivo. Så vad tror ni jag svarade ut den tillslut som då? Jo som en Eikenella corrodens! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0