Dagens bakterie

Dagens bakterie får bli en katalasnegativ, grampositiv kock som hade en väldigt fin hemolys på ST-plattan. En sådan fin hemolys som enbart våra fina vänner betastreptokockerna kan ha! Självklart agglutinerades detta isolat som om den vore just en betastreptokock, det vill säga i A, C och G. Denna lilla filur agglutinerade dock i både C och G. Kan det då vara en alfastreptokock undrar vi, de brukar ju kunna slå i båda nämligen. Och kolonierna på plattan, njaaa de såg ju inte ut som betastreptokocker riktigt - de var alldeles för små såg snarare ut som pin points. Körde den ju såklart på våran älskade MALDI. Själv gick jag och fikade medan MALDI:n jobba på och när ja hade fikat klart så var svaret klart! Så bra ju!! Vad svarade den då? Jo att det var en Gemella haemolysans. Denna bakterie har jag aldrig hört talas om så jag och en kollega kolla upp detta. Denna gosing finns normalt i människans svalg och övre luftvägar. Den är lågvirulent och orskar ofta enbart sjukdom hos immunsuppressiva människor. Men nu till de viktigaste; hur ser dess kolonimorfologi ut? Jo de bildar små kolonier på blodagar och vissa stammar av G. haemolysans ger upphov till betahemolys på blodagarplattor som betastreptokockerna! Så det stämde ju väldigt bra med vårat isolat eller vad säger ni? wink;) Denna bakterie svarades inte ut eftersom den hittades i ett svalgprov, där den normalt ska finnas! Alla bakterier är inte farliga - komihåg det! smile:)

Kommentarer
Postat av: Klebsiella

Jag är jätteglad för att "Laboratoriet" hade gjort en artikel om din blogg, annars hade jag nog aldrig hittat dit. Precis som du älskar jag våra vänner bakterierna, det är spännande varje dag att komma till jobbet. Vad kommer vi att hitta idag för ovanlig vän. Själv gillar jag gruppen Klebsiellor, runda och goa. Tack för dina trevliga bakteriebeskrivningar och mycket lärorikt också.

Svar: Tack så mycket! Ja det är jag med, mycket roligare att skriva när man har läsare som läser bloggen! ;) Härligt att det finns fler bakterievänner och visst känns det skönt att man har ett jobb som känns inspirerande och roligt! Ja Klebsiellor kan vara härliga, ibland är de riktiga sega så "tråden" blir bara längre och längre och vägrar att släppa från agarplattan! ;)
Stephanie

2012-10-17 @ 20:04:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0