Kritiskt tänkande

Hej alla kära bakterievänner! Hoppas att ni har haft en underbar helg och att ni har träffat på massa med bakterier (trevliga såklart!) ;)  Nu hade jag tänkt berätta om en bakterie som jag stötte på för några veckor sedan när jag var på urinavdelningen. Gick min dagliga runda på morgonen och hämta alla mina plattor och jäsningsrör som stod i termostaten. Tillsatte lite indol (Kovac's reagens) till mina simrör och skulle hämta mina resultat som Viteken hade analyserat under natten. Hade ju tänkt att det skulle bli en vanlig Escherichia coli (Typ den konstigaste stavningen ever?!) som var en Extended Spectrum Beta-lactamase (ESBL) men döm om min förvåning när det stod att det var en E. coli O157 - den mest patogena formen av en E. coli av dem alla. Så megacoolt tyckte jag. En sån har jag aldrig hittat i ett urinprov ju! De finns ju mest i facesprover ju. Kan dem ens finnas i urinprover? Jaja så nöjd över den här coola upptäckten så måste jag kolla på den på en gång och kollar då på min isolering på en 32-pl som jag har gjort i samband med Viteken och inser till min förskräckelse att den är OREN!!  Vilken besvikelse, då kan det ju inte alltså vara en O157. Så tråkigt! :( Så här alla kära bakterievänner så ser ni hur bra det är att ha ett kritiskt tänkande och inte tror på allt som instrumenten säger! Och hur bra det är att göra isoleringar på det man har blandat till! Är suspensionen som man har gjort oren så är det ju klart att dessa två (eller fler) bakteriers egenskaper slås samman vilket leder till att det passar en tredje bakteries egenskaper. Men nu undrar ni säkert vad E. coli O157:H7 är för slags bakterie. Klart ni gör det. Så bra att jag ska tala om det för er då!

Som jag sa tidigare är O157:H7 särskilt patogent och detta beror på att den har virulenta gener lokaliserade på plasmider som kodar för fimbrier, adhesiner och olika exotoxiner. Detta möjliggör för bakterien att kolonisera mänslig vävnad och på så sätt orsaka skador. Dessa egenskaper kan spridas till andra bakterier eftersom just dessa gener sitter på plasmider som kan överföras!

Just stammen O157:H7 upptäcktes först 1982 då många blir sjuka efter att ha ätit hamburgare och det räcker att man får in 10 organismer för att man ska bli sjuk (ni hör ju hur farlig och virulent den är!). Vad orsakar den här lilla filuren då? Jo det ska jag tala om för er. Symtomen som fås när man drabbas är blodiga diarréer, allavrlig eller dödlig hemoragisk kolit samt hemolytisk uremisk syndrom (som är en allvarlig njurdysfunktion som leder till njurfunktionen upphör samt att erytrocyter lyseras). Kommer denna bakterie in i urinvägarna (Nu fick t.o.m jag svaret på min fråga -  JA den kan finnas i urinprover. Denna blogg är asså för lärorik! ;)) eller blodet så kan det vara dödligt. Speciellt om det drabbar barn och immunsupprimerade vuxna.

Vad är det då som gör att just denna stam är så virulent? Jo den producerar ett typ III sekretion system vilket leder till att två proteiner släpps ut i intestinalceller. Väl där så stör det ena proteinet cellens metabolism medans det andra proteinet stannar i cellens cytoplasmatiska membran. Väl i membranet fungerar detta protein som en receptor för andra O157:H7 och detta förhindrar att vanliga "ofarliga" E. coli-stammar trängs undan. Men som detta inte skulle vara nog så producerar även O157:H7 även ett Shiga-like toxin (hittades först hos bakterien Shigella) och detta toxin inhiberar proteinsyntesen i värdcellerna. Toxinet binder in till neutrofilernas yta och följer med dessa ut i kroppen vilket orsakar en utbredd massdöd av värdceller och vävander. Något som ökar produktionen av Shiga-like toxin hos O157:H7 är antibiotika. Så därför ska detta inte behandlas med antibiotika utan detta förvärrar enbart! Utan drabbas man av detta så ska det "självläka" vilket brukar ta runt 5-10 dagar. Under dessa dagar är det viktigt att man tar väteskeersättning.

Så vad ska man undvika för att slippa drabbas av denna? Jo man ska inte äta en tillräckligt genomstekt biff eller opastöriserad mjölk/juice (men detta gäller även för andra bakterier!) då dessa kan vara kontaminerade med avföring (äckligt jag vet!). Så alla ni där ute TVÄTTA HÄNDERNA. Skönt nu fick jag även det sagt!

Dessa små sötnosar odlas på en MacConkey-platta där kolonierna blir rosa men kan även diagnotiseras med PCR.

Så det var allt som jag skulle säga idag. Hoppas ni tyckte det var lika lärorikt som jag tyckte! (Klart ni gör) :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0