En vanlig dag på jobbet

Såhär kan en vanlig dag se ut om man är på urinavdelningen. Det var även här jag startade min karriär på SÄS.
På mitt jobb så älskar vi plattor av alla dess slag. Röda, gröna och gula.
Och ännu finare blir de med bakterier som växer på dem!

PLATTOR!
Men det är inte bara plattor som gillas utan jäsningsrös och plasma är
ju också en rolig grej!
Snabbureatest som används för att skilja på den ureaspositiva Klebsiellan
(rosa/lila) och ureanegativa E.colin (gul) då ampicillin är R.
Sa jag att vi gillar plattor?
Primärpatogen i ett urinprov ses här. Och det är ju såklart våran
älskade E. coli som jag menar.
Även Proteus kan man stötta på i ett urinprov. Se så härligt den
svärmar på blodplattan!
Instrumentet som sätter proverna. Är bra när den funkar om man säger så!
Brukar även vara mitt största irritationsmoment när den inte fungerar
(samma påverkan har alla instrument som inte fungerar)...
Och ja PLATTOR :)

Kommentarer
Postat av: Mikaela

PLATTOR <3

haha, kul att kika in här :)

2012-01-25 @ 20:36:55
Postat av: Malin Wilen pilto

Så snyggt. Konstig färg på cledplattan. Använder ni fortfarande dnas?

2012-01-25 @ 21:33:45
Postat av: Stephylococcus

Så bra att du tycker det Mikaela!



Ja jag vet Malin. Det är en jättekonstig färg på CLED-plattorna. Jag trodde dem drev med mig när de sa att det är en CLED-platta. Jag sa: Men CLED-plattor ska ju vara lilafärgade den där är ju grön. Så jag trodde det var en konstig 32-platta. Sen en annan förvirrande sak är att proteus svärmar på 32-pl men den svärmar inte på CLED-pl. Inget som stämmer enligt min åsikt!

2012-01-25 @ 22:08:11
URL: http://stephylococcus.blogg.se/
Postat av: Stephylococcus

Nej Malin. DNas var det länge sen de slutade med utan vi använder både plasma och SAID-pl (det var säkert den plattan du såg, den liknar en DNas-platta till färgen)

2012-01-25 @ 22:10:03
URL: http://stephylococcus.blogg.se/
Postat av: anette

Hur behandlar man Klebsiella?

2012-01-26 @ 20:08:25
Postat av: Stephylococcus

Ja det beror ju på litegranna vart Klebsiellan befinner sig i kroppen. Men ex selexid, cefadroxil, trimetoprim, ciprofloxacin är ju antibiotika i tablettform som passar. Sen finns det ju massa intravenösa antibiotika som fungerar också.

2012-01-29 @ 10:56:17
URL: http://stephylococcus.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0