Simmat bland alger?

Länge sen sist men äntligen så har jag hittat inspiration igen! Tänkte berätta litegranna om en filur som jag hitta i ett öra förra veckan! kan det bli mer spännande? Tror inte det! Iallafall, första dagen jag skulle läsa av plattorna så var det inte enbart Stapylococcus som växte utan det växte några pytte kolonier både på choklad- och blodplattan. De hade även en konstig färg typ gulbruna. Eftersom jag inte hade någon aning om vad det kunde vara för något så gjorde jag en massa snabbtester. Först gjorde jag ett prep (dvs. gramfärgning) på bakterierna och under tiden som det torka så oxidastestade jag den. Det blev ett snabbt omslag så det var alltså en oxidaspositiv bakterie. I mikroskopet kunde man även se att det var långa gramnegativa stavar. Min första spontana tanke var att det skulle vara en Vibrio alginolyticus eftersom det alltid har varit denna bakterie när det har sett konstigt ut!! Men det var inte så mycket mer jag kunde göra denna första dag förutom att isolera den på en chokald- och 32-platta eftersom det var alldeles för orent att jobba vidare på.
Vid den andra avläsningen så kunde man se, som man väntat sig, att den inte växte på 32-platta! Men OJJJJJ vad stora kolonierna hade växt till sig. Nu var de stora klibbiga feta gulbruna kolonier! Trodde såklart fortfarande på att det skulle vara en Vibrio. Så körde den på Viteken och gjorde resistensbestämning och väntade med spänning till dagen därpå för att se att jag hade rätt ;) MEEEEEEEEEEEEEEEEEEENNNNNNNNNNNN det blev ju ingen Vibrio!!!!!! Vilken besvikelse! :( Alltid tråkigt att ha fel! Men det blev en annan cool bakterie, nämligen Shewannella algae! Och det stämmer ju bra! Den är ju nämligen gramnegativ och oxidaspositiv. Förr tillhörde den Pseudomonas-släktet men har nu fått ett eget förnamn! Dess främsta kännetecken är att den producerar svavelväte, så det kan man ju testa med ett SIM-rör om man vill. Dock kunde man se på vitekresultatet att den var positiv för H2S. Denna filur hittas normalt i marina miljöer.
Så kära bakterievänner så har ni förhoppningsvis lärt er något nytt! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0