Människans bästa vän och deras inneboende

Ja, nu börjar sommaren att närma sig sitt slut och hösten är på antågande. Då hösten börjar blir många människor deprimerade så vad passar inte bättre än att berätta om en gramnegativ bakterie? Det passar ju hur bra som helst!! :) Bakterien som jag har valt ut i dag är en gramnegativ stav som normalt finns i djurs saliv. Det är den absolut vanligaste bakterien som hittas i sårprover där anamnesen innehåller "hund- eller kattbett". Nu måste ni väl ändå veta vilken bakterie som jag pratar om? Klart att det är en Pasteurella som jag är ute efter! Den vanligaste typen som en människa blir infekterad utav är P. multocida. Infektionen uppstår då personen ifråga blir biten eller riven av ett djur. Men bakterien kan även överföras med hjälp av aerosoler som då personen ifråga andas in. När väl P. multocida har lyckats tränga in sig i kroppen så ger den upphov till en inflammation vid infektionsstället. Den bidrar även till svullna lymfkörtlar! Denna lilla godsak kan även ge upphov till allvarligare och spridda infektioner - dock gäller detta främst för immunsupprimerade personer.
 
Men hur detekteras denna bakterie? Nu är det så att Pasteurella är en kräsen bakterie. Den kräver antingen en blod- eller chokladplatta för att den ska växa. Den växer alltså inte på en 32-platta som de flesta andra gramnegativa bakterier gör. Detta kan hjälpa till med identifieringen! Har du en gramnegativ bakterie som inte växer på en 32-pl ska man alltid tänka på Pasteurella, står det dessutom i anamnes att personen blivit biten av ett djur så kan man ju nästan säkert säga att det är en sån! Men bara nästan såklart, man måste ju vara helt säker så här på SÄS så kör vi alla misstänkta isolat på VITEKen. Andra kännetecken för den här bakterien är att den är oxidas- och katalaspositiv, fakultativt anaerob, orörlig samt pleomorfisk. Den har även en karaktäristisk doft!
 
Denna lilla filur är känslig mot ett stort antal antibiotika. Och tur är väl det för när man väl fått denna filur i ett sår så behövs det nästan alltid behandlas för att den ska försvinna. Bland annat funkar penicillin, tetracyklin och cefalosporinerna!
 
Lite kort vill jag bara berätta en jättespännande sak om P. multocida, den ger nämligen upphov till kolera (avian cholera) hos fåglar! Det hade jag iallafall ingen aning om! Tänk vad både ni och jag lär mig saker av denna blogg asså! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0