Tofsen!

Ja nu kära bakteriefreaks så är påsken över för längesen! Detta innebär ju att de flesta har återgått till det normala och så har vi även på mikrobiologen gjort (fast det fanns ju vissa som jobbar påsk, så viktiga är vi liksom - vi är aldrig lediga! ;)) Hela denna vecka har jag och några kollegor ägnat oss åt att lära oss vårt nya instrument på labbet. Detta instrument är en MALDI-TOF och det mina vänner är en förkortning av ett jättelångt ord nämligen Matrix Assisted Laser Desorption Ionization Time Of Flight (helt obegripligt att det behövs en förkortning till det liksom!). Lite kort kan man säga att detta instrument joniserar sin bakterie med en laserstråle. När laserstrålen träffar bakterien får den energi - dvs den joniserar och delas upp i olika joner som har en viss laddning och massa. Och beroende på vilken laddning jonen har i förhållande till storleken så transporteras de olika snabbt i ett vakuum och därefter träffar de en detektor. Utav detta fås ett spektra fram som jämförs med kända bakterier eller svampar och på så sätt kan man identifiera sitt isolat! Principen i sig är väl spektakulärt på sitt sätt men det verkligt spektakulära är tiden det tar att identifiera sitt isolat. Eller ja, snarare frånvarande av tid då detta är en supersnabb metod. Efter nån minut så är identifieringarna klara!! Det som förr har tagit en hel dag att bestämma, eller i värsta fall upp emot en vecka! Så alla bakteriefreaks där ute, vi lever i en ny revolutionerande bakterietid! Spännande I know!

Så jag hoppas att ni har en trevlig dag och att ni är friska. Själv har jag drabbats av ngn konstig sjuka som inte ville släppa :( Haft halsont i en vecka nu! Så idag kära vänner tog jag ett svalgprov på mig själv :) Blir spännande att se resultatet imorgon, ser framemot det :) Vill ju typ veta nu om det växer någon spännande bakterie i mitt svalg. Växa kommer det ju att göra för ni kommer väl ihåg att man har bakterier NORMALT också? Alla bakterier är inte onda! Men imorn får vi väl se om jag drabbas av ngn betastreptokock eller annat. Jag hade ju hoppas bli immun mot alla dumma bakterier eftersom jag stöter på dem dagligen ;) Jaja önsketänkande kanske :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0