Min kompis Rimactan

Tjoho alla trevliga bakterievänner därute. Nu har det äntligen blivit dags att presentera min ena kompis som jag hade i tre veckor efter min lilla Brucella-incident. Det är Rimactan jag pratar om, eller Rifampicin som vi labråttor kallar det för! En nätt liten brunröd kapsel och under dessa tre veckor så skulle jag ta hela 4 kapslar så jag kom upp i koncentrationen 600 mikrogram. Rifampicin är ett halvsyntetiskt antibiotikum som dödar bakterier då den påverkar dess RNA-syntes. Detta görs då rifampicinet hämmar RNA-transkriptionen, det som leder till att mRNA bildas, genom att det binder till sig RNA polymeras.
 
Detta antibiotikum kan tas oralt samt parenteralt och den har en mycket god aktivitet för grampositiva bakterier. Detta antibiotikum ska man ta i kombination med andra antibiotika då bakterier mycket snabbt bildar resistens mot detta preparat (jag tog ju exempelvis detta preparat i kombination med doxyferm!). Rifampicin bör egentligen enbart användas för infektioner med mykobakterier eller vid infektioner som exempelvis har orsakats av stafylokocker vid infektioner som är associerat med främmande material såsom proteser. Dock ska man ju även behandlas med detta i kombination med doxyferm vid laboratoriesmitta orsakad av Brucella. Detta preparat ska inte nyttjas vid behandling av gramnegativa bakterier eller vid enterokockinfektioner då den saknar otillräcklig aktivitet mot dessa!
 
Bakterier som utvecklar resistens mot rifampicin (som sker vid monoterapi) har en mutation  i den såkallade rpoB-genen. Denna mutation leder till en produktion av RNA polymeras som har en mycket låg affinitet för rifamyciner. Och då kan ju inte rifampicin binda in till RNA polymeraset --> bakterien dör inte --> bakterien är således resistent mot rifampicin! Än så länge är det ingen direkt fara för resistenta bakterier mot detta preparat men man kan se runt om i världen att det ökar hos Mycobacterium tuberculosis.
 
Detta antibiotikum metaboliseras i levern och utsöndras sedan med galla och urin (den gör även urinet rödfärgat samt tårarna röda! Mycket coolt och användbart, speciellt i halloweentider!! ;) Dock minskas den effekten gradvis ju längre man har behandlats med Rimactan) Det är dock på grund utav detta som man måste kolla sina levervärden en gång i veckan när man behandlas med Rimactan då den är levertoxisk. När man har intagit sina kapslar (eller ja, fått den intravenöst) så absorberas den väl, hela 90%, om de tas på fastande mage. Plasmakoncentrationen av antibiotikat når sitt maximum efter 2-3 timmar och det avklingar efter 8-12 timmar. Dock minskar den biologiska tillgängligheten och halveringstiden med tiden då detta preparat är en potent enzyminducerare. Dess halveringstid är cirka tre timmar. När man tar detta antibiotikum så måste man tänka på att den integererar med många andra läkemedel.
 
Ja det var allt som jag hade tänkt säga om min nyvunna vän - som jag dock numera har brutit kontakten med! Hoppas vi slipper ses igen! ;) Men han var iallafall snäll mot mig, inga biverkningar här inte! :)
 
 
 
 
 
 


 Viktiga interaktioner: Ciklosporin, digoxin, dikumarolgruppen m.fl. Se FASS!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0