Helgarbete

Tjoho alla glada därute!! Hoppas eran helg har varit bra, det har iallafall min varit eftersom jag har jobbat denna helg och det innebär ju att ja får ännu mer tid att umgås med mina älskade vänner bakterierna (ja jag vet att det var väl lite väl överhurtigt av mig ;)) Och till alla er där ute som undrar, JA vi biomedicinska analytiker jobbar helg och det kan kännas lite småsurt emellanåt (speciellt om man nu skulle jobba julen) men annars tycker jag det är skönt faktiskt. Man kommer upp i tid och så jobbar man fram till ett-två på dagen och sen så har man hela dagen till att göra något annat. Annars kan man ju bli en BMA som jobbar på patologen de jobbar inte på helgerna (det är för att de inte är lika viktiga som oss ;) haha nej skämt åsido men lite rivalitet måste vi ju ha mellan avdelningarna eller? ;))
 
Ja på helgen är det ju mitt ansvar att ta hand om blodavdelningen och det var en helg med lagomt mycket larm, 7 st igår och 10 st idag. Mest växte dessa bedrövliga koagulasnegativa stafylokockerna som enbart kunde ses i en flaska. Och nu kanske ni undrar varför jag tycker de är bedrövliga, jo det är för att det är en provtagningsförorening från huden och inte någon bakterie som lever livet i blodet. Nej så tråkigt, man vill ju ha lite mer farliga patogena saker som växer i blodet (ja jag vet att det inte är bra för patienten men som mig för BMA är det guld med spännande och farliga bakterier, och ja Brucellan har ja ju redan känt på... Slipper dock gärna den nästa gång!) Men denna helg hittade jag några pneumokocker så jag får väl känna mig nöjd. Ja just det jag hitta en ESBL-producerande E. coli med, den får jag ju inte glömma!! Lite intressant var att det växte en ESBL E. coli i ena flaskan och en vanlig E. coli i den andra flaskan, varför just detta är intressant är för att vi på labbet diskuterar hur vi ofta överarbetar blododlingarna just och det kostar ju i sin tur stora pengar. Men om jag inte hade överarbetat detta prov kanske jag aldrig hade hittat den ESBL-producerande E. colin så hur långt ska man spara in?? Men ja det är ju den ständiga frågan, tyvärr ska ju allt handla om pengar!!
 
Men som tur är väntas en ny jobbvecka snart så jag får träffa min fantastiska vänner igen ;) Dessutom är det ju utbildning för provsättningsroboten på tis - spännande!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0