En ovanlig(?) dag på jobbet

Hejsan alla bakteriefreaks därute!! Hoppas att ni har haft det en bra vecka i höstrusket!! Idag hade jag tänkt berätta om min vecka på mikrobiologen SÄS där jag denna vecka arbetade på blodavdelningen. Blodavdelningen är min favoritavdelningen eftersom där kan verkligen allt hända och man vet liksom aldrig vad som ska hända från dag till dag. När som helst kan ju en blododling larma!! =)=) (Fast jag måste erkänna att de blododlingsflaskor som larmar strax innan fyra inte tillhör mina favoriter ;);)) Så detta inlägg ska handla om en bakterie som jag kom i kontakt med denna vecka (och ni som har läst mitt tidigare inlägg vet ju redan vilken bakterie som jag syftar på) och historien börjar redan förra söndagen då två aeroba flaskor larmade. I prepen som gjordes så kunde inga bakterier ses men flaskorna odlas ju ändå alltid ut. På måndagen, då jag tog över, så kunde man inte se någon växt på någon utav plattorna. De fick således inkuberas en dag till. På tisdagen så kunde man se att bakterierna växt till sig och enligt mig så såg de en anings skräpiga ut. Kolonierna var lite gråvita till färgen och såg en aning kladdiga ut. Nya prep gjordes som gramfärgades och när man väl satte sig vid mikroskopet för att se vad det var för något så var det knappt möjligt att se dem kändes det som. Det man såg var verkligen så pyttelitet – det minsta bakterie som jag sett typ! – och så svårt att se! Man såg ju ändå att de var gramnegativa bakterier som var kockoida stavar. Men för att verkligen säkerställa att jag gjort rätt så tänkte jag göra ett nytt prep eftersom det var så svårt att se i det första (och ja, det var ju verkligen ett smart beslut där Stephanie, att slamma extra mycket med den bakterien… ;)). Ja det andra prepet blev likadant som det första så inte att jag gjort något fel med det första prepet… Så frågade våran labläkare vad vi skulle göra eftersom MALDI-TOFen svarade 0 ID. Då kom vi fram till att vi skulle göra den som en Haemophilus och se nästa dag hur det blev. Nästa dag, och nu har det blivit onsdag, hade inte bakterien alls växt fram på NAD-res-plattan. Och ja, det är ju ingen Haemophilus heller. Vi har inget annat val än att skicka den till Göteborg för typning. Så jag tar min stam på ett cupanrör och skriver på remissen att det är en gramnegativ kockoid stav som växer mycket långsamt och enbart på chokladplatta. Sen var det inget mer med det, nu hade vi gjort det bästa vi kunde. Men efter klockan fyra samma dag så ringer då labbet från Göteborg och säger att det här vill då inte vi odla och där kommer man ju på vilken bakterie det är! ;);) Det finns ju en bakterie som är associerat med labsmitta då denna bakterie är så liten så den ”hoppar” lätt in i labpersonalen som jobbar med bakterien. Bakterien hoppar in med aerosoler. Och vilken bakterie är det då jag syftar på? Jo såklart att det är en Brucella!! Så labpersonalen från Göteborg frågar mig om vilka tester vi har gjort och om vi har gjort ureatest på isolatet. Det har vi ju inte gjort så det tycker hon att jag kan göra – jag som redan är ”nedsmittad” och allt. Haha man förstår ju att inte hon vill göra det. Brucella sp är ju en bakterie som är snabbt ureapositiv och det blev ju såklart min bakterie ;);) Yieyyyy på det liksom! Men som tur är så har ju Göteborg ett TBC-labb där man ju få jobba med Brucellor (Brucella är en bakterie som vi på mikrobiologen SÄS egentligen inte får jobba med (som många andra lab) men det är ju inte alltid lätt att veta vad som växer i blododlingsflaskorna när de larmar. Så detta brukar hända då och då!). Så detta isolat skulle verifieras med PCR men detta skulle först bli klart på fredag. Jaja så nu var det ju bara att börja ladda mentalt för alla antibiotika som man skulle ta, för det visste man ju redan att det var en Brucella det behövde inte PCR:en säga (som alltid vet vi BMA innan maskinerna vad det är, men det finns ju något som heter att allt måste verifieras ;)) Så det var bara att vänta. På torsdagen var jag ledig eftersom jag skulle jobba helg men på fredagen så kom jag tillbaka och hela dagen väntade man på resultatet från Göteborg som kom vid två-tiden. Och ja, det var ju en Brucella. Så det var bara att gå till infektionsmottagningen och ta några prover samt hämta ut sina två nya bästa kompisar de närmsta tre veckorna, nämligen Rimactan och Doxyferm. Och hela sex tabletter måste tas varje dag! Yippie på det!!
 
Ja nu kan man kanske tro att historien slutar där men det gör det inte kära bakterievänner :) Utan jag ska återkomma med ett inlägg där själva bakterien Brucella uppmärksammas - det är ju det bloggen är till för :) Även lite information om mina två nya vänner Rimactan och Doxyferm måste ju ordnas!! :) 
 
Så ha det bra där ute i höstrusket tills nästa Brucella inlägg dyker upp - jag vet ju att ni längtar!! ;)

Kommentarer
Postat av: Evelina

Klart vi längtar! När törs vi få dig på besök härnest?

Svar: När som Evve, som sagt jag smittar ju inte!! ;)
Stephanie

2012-11-05 @ 20:31:25
URL: http://www.ermansblogg.blogspot.com
Postat av: Jennifer

Hej!

Jättebra blogg (är BMA-student och läser mikrobiologikursen nu!)

Jag har lånat några bilder från din blogg och lagt upp på min blogg för att visa min familj och vänner hur det ser ut på ett labb! Jag har hänvisat bilderna till din blogg :)

Hoppas det är okej!
Fortsätt att skriva! :)

MVH
Jennifer

Svar: Tack för all beröm!! Blir så glad så! :) ja visst är det lugnt att låna mina bilder om du länkar :) Man vill ju ha fler läsare ju så tack för reklamen!! :)
Vilket universitet läser du på då? Vilken årskurs??
Stephanie

2012-11-07 @ 20:56:26
URL: http://jenniferjonasson.blogg.se
Postat av: Jennifer

Hej igen!

Så lite så!

Ja men så bra då! :) tack!

Jag läser på Uppsala universitet, termin tre. Har tenta i medicinsk mikrobiologi på fredag till och med :)

Hoppas det går bra med brucellan, mycket spännande att läsa allt :)

Mvh Jennifer



Svar: Gött att du håller på med den roligaste kursen nu då ;) Eller vilken inriktning är din favorit? Lycka till på provet!! :) Jodå det går bra med Brucellan ;) eller ja den borde ju vara död nu om jag lyckades få nån- har ju stått på antibiotika i 2 veckor nu!
/Stephanie
Stephanie

2012-11-13 @ 22:01:39
URL: http://jenniferjonasson.blogg.se
Postat av: Jennifer

Ja det är den roligaste kursen hittills! Klin fys var inte min grej :p nästa kurs verkar också kul - patologi med klinisk genetik! Får se, börjar på måndag!

Tentan är nu skriven och det gick bra :) så nu ska jag njuta av en helt ledig helg!

Haha vad bra, hoppas den dött!

Hur länge har du jobbat på mikrobiologen förresten? :) har du alltid varit på bakt-sidan eller har du kört virus också? :)

Jennifer


Svar: Ja inget kommer att slå baktkursen säger ja bara hahaha ;) Nej de andra kurserna är säkert roliga för vissa :O Ja gött med pluggfri helg! Dem hade man ju inte alltför många utav!! Jag tog examen från Kalmar 2010 och har sen dess jobbbat ett halvår på mikrobiologen i Karlskona och snart två år på mikrobiologen i Borås. I karlskrona jobba jag nästan uteslutande med serologi, dvs. olika antikroppstester mha ELISA. Här i Borås jobbar jag enbart på baktsidan. Så hepatiter och HIV har jag aldrig analyserat.

Förresten hur hitta du till min blogg? Alltid kul och veta vilka marknadsföringar som lyckas!! :) Och tack återigen för att du hitta hit! :)
Stephanie

2012-11-16 @ 11:08:24
URL: http://jenniferjonasson.blogg.se
Postat av: Jennifer

Oj vad sent jag svarade nu :D

Haha, du säger det ja :D

Nej ellerhur, ska bli skönt med liite lovdagar nu i jul också :)

Okej, vad spännande :) Skönt också att man kan byta lite om man känner för det!

Jag såg din artikel i Laboratoriet-tidningen :)

2012-12-12 @ 20:04:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0