Finbesök!

Idag mina bakterievänner så har vi fått finbesök på vårat lab, nämligen en MALDI-TOF. MALDI-TOF är ett instrument som verkligen har revolutionerat mikrobiologin de senaste åren. Att identifierar bakterier har aldrig gått snabbare. 5 min räcker i princip. Ja jag vet - det är helt otroligt! Här i Västra Götalandsregionen har det valt maldin från biomeriéux och det ska bli spännande och se hur den funkar! De flesta lab verkar ha valt Brükers maldi. Själv har jag jobbat lite med Brükers maldi då jag jobbade i Karlskrona. Hur coolt är det inte att Karlskrona, (Sveriges minsta lab?) skaffade sig en sån modern sak först? ;) Så spännande alltså att kunna jämföra de två! :)
Nej det var dagen i korthet. Ska försöka skriva lite mer fakta om maldin senare. Och inom kort ska jag presentera en ny spännande bakterie! Ja jag vet att ni dör av spänning :) Vem skulle inte göra det. Men lite på sträckbänken får ni allt hållas! ;) Trevlig kväll alla bakteriefreaks!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0