Ett verkligt bakteriedödande historia

Tjoho alla bakterievänner samt bakteriefreaks! Idag hade jag inte tänkt presentera en ny bakterie (tråkigt jag vet!) utan istället tänkt skriva litegranna om en substans som påverkar en bakteries liv mycket - ja eftersom denna lilla substans rentav dödar bakterien. Det är ju självklart antibiotika jag talar om! (Ja kan höra skräcken från alla bakterier nu! Eller ja inte alla det finns ju några stöddiga resistenta bakterier som fnyser åt mig nu!) När antibiotika, eller rättare sagt penicillin, upptäcktes av Alexander Fleming år 1929 så blev det en stor sensation och det är det fortfarande! Helt plötsligt kunde vanliga "lätta" infektionssjukdomar botas! En världssensation! Hur upptäcktes penicillinets bakteriedödande effekt då? Jo som vanligt med alla stor upptäckter så skedde det med en slump! Fleming studerade nämligen Staphylococcus på den tiden och odlade ut dessa sötnosar på olika agarplattor i sitt labb. Dock hade några av hans plattor blivit kontaminerade av mögel. Fleming kunde då se att Stafylokockerna inte ville växa i möglets närhet och kom fram till att möglet måste producera en substans som hämmade bakterierna. Denna substans fick namnet penicillin av möglets latinska namn som är Penicillum notatum. Dock dröjde det till 1941 innan penicillinet kunde användas eftersom det var svårt att renframställa substansen i stora mängder. 1945 belönades Fleming med nobelpriset för sin stora upptäckt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0