Svängigt värre

 

Hej alla bakterievänner därute!! Idag hade jag tänkt skriva om en bakterie som jag stötte på för några veckor sedan i ett tappat urinprov. Denna bakterie tyckte jag var lite speciell eftersom den första dagen växte den knappt alls. Och det är väl egentligen inget ovanligt eftersom många bakterier kan behöva fler än en dag på sig att växa till sig. Men sen när man kollade på plattorna den andra dagen blev man ju helt förvånad. Nu hade bakteriekolonierna blivit väldigt stora. Dess kolonier var lika stora som de gramnegativas kolonier. De var dessutom kladdiga som en gramnegativ koloni och de var gula. Testade att köra kolonierna på MALDI för att snabbt få en ledtråd om vad det kunde tänkas vara, dock blev det noll ID. Suck på det!!!  Insåg att jag var tvungen att lägga ett prep på bakterien för att ens veta om den var en grampositiv eller gramnegativ bakterie. Och är man på urinavdelningen och man måste lägga ett prep så känner man sig helt värdelös ;) Man brukar oftast veta där på en gång om bakterien som växer är grampositiv eller gramnegativ. Ja, det visade sig i alla fall vara en gramnegativ bakterie som var stavformad. Så, nu när jag visste detta så gick jag vidare att göra ett oxidastest och denna blev negativ. Eftersom maldin inte gav någonting så körde jag isolatet på våran VITEK och hoppades att denna skulle göra mig klockare nästkommande dag. Gjorde även en resistensbestämning som skulle funka för både ”vanliga” gramnegativa samt de Haemophilusliknande bakterierna. (Kan nämna att bakterierna växte på vanliga res-plattor också). Gjorde även en ny isolering att köra till Maldin då jag tänkte att bakteriekolonierna kanske var för gamla (de var ju trots allt två dagar gamla). Sen var det inte så mycket mer man kunde göra med det isolatet utan man fick vänta tills nästa dag.

 

Andra dagen när man kom till jobbet så skynda man sig till VITEKen för att se om man hade fått något spännande svar därifrån. Och det fick man J Det blev en Sphingomonas paucimobilis och detta trodde jag väl kanske inte riktigt på vid en första anblick eftersom jag trodde att denna bakterien skulle vara oxidaspositiv som Pseudomonas (trodde det var typ samma sak pga dess liknande namn). Så jag fick leta upp information om denna bakterie i våran ”Bibel” som jag kallar den. Ett fet uppslagsverk på flera tusensidor som handlar om härliga bakterier från pärm till pärm (och ja, svampar med J). I den kunde jag se att S. paucimobilis var en långsamväxande bakterie som bäst tillväxte i en temperatur på 30 grader, dock kunde den tillväxa vid en temperatur på 37 grader med. De skulle ge upphov till blekt gula kolonier och var kolonierna riktigt gamla skulle de bli ordentligt gula. De är även rörliga, men enbart i spannet mellan 18-22 grader – så rörlighetstest var ingen bra identifikationstest. De var svagt oxidaspositiva men de kunde också vara oxidasnegativa. Så ni hör ju, alla egenskaper passar ju mitt isolat :D Så jag bestämde mig för att svara ut den som en S. paucimobilis. Testade även att köra den på maldin en sista gång men det gav inget L

 

Så vad brukar den här skönheten finnas normalt då? Jo, den brukar finns lite överallt i våran omgivning, framförallt vatten. Den är resistens för colistin men är känslig för vancomycin (vilket andra gramnegativa bakterier inte är). Den ska även vara känslig för tetracyklin, kloramfenikol, trimsulfa samt för aminoglykosiderna.

 

Wieeee det får vara allt för idag :D

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0