Kurser i joniserande tekniker

 
Tjoho alla glada bakterievänner därute :D Nu var det ett tag sen jag skrev här sist men har flängt runt lite på olika kurser och sånt så har inte riktigt haft tid. Har bland annat varit på ett trevligt nätverksträff med andra MALDI-intresserade på smittskyddsinstitutet där det snackades om MALDI i lite olika aspekter. Bland annat hur man kan snabbt identifiera bakterier som växer i blododlingar och på så sätt snabbt få ut ett svar på en artnamn på bakterien. Detta kan hjälpa klinikern att snabbt få fram ett lite smalare antibiotika fast man kanske inte riktigt har fått fram en resistensbestämning. Här ligger labben i Karlskrona (som jag har haft äran att jobba mina sex första månader som BMA) och Växjö i framkant. Inspirerande att höra om deras snabba diagnostik. Förutom att hänga med andra BMA på MALDI-mötet så har jag även varit på labombudsträffen som Riksföreningen för mikrobiologi anordnar. Ett trevligt möte där nästan alla mikrobiologiska lab var representerade. Där diskutera vi olika snabb tester, så kallade egentester, som bland annat apoteket säljer. Det mesta av dessa tester är ren skit, så tänk efter före innan ni köper dessa tester. Man kan tro att eftersom apoteket ska vara ett seriöst företag att de bara säljer bra och tillförlitliga tester, men det gör de asså inte!!! Vi hade även olika företag representerade som presenterade olika produkter. En annan sak som vi diskutera är även hur vi ska värva medlemmar till riksföreningen för mikrobiologi så därför gör jag reklam för dem ;) Personligen hade jag aldrig hört talas om dem länge så misstänker att många inte känner till föreningen. Men den är till för alla som gillar och diggar mikrobiologi :)
 
Nej, sen är det väl som vanligt på själva labbet. För tillfäller har vi massa studenter som ska praktisera hos oss och provsättningsroboten bara tuffar och går ;) Så det går bra nu :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0